1 Temmuz 2013 Pazartesi

Hazır Mutfak Sektörü

Son 10 yılda Türkiye ekonomisinin lokomotifi inşaat sektörü olmuştur. İnşaat sektörünün içinde amiral gemi de konut sektörüdür. Kentlerde belediyeler, TOKİ ve özel firmalar tarafından geliştirilen araziler üzerinde sürekli konut inşaatları yapılmaktadır. Geçen sene yürürlüğe giren kentsel dönüşüm yasasıyla birlikte konut arzındaki hareketlilik sürmeye devam etmektedir.

Tüketicilere daha modern ve daha iyi ürünler sunarak rekabet eden müteahhitler yeni yapılan konutlarda mutfak ve banyo gibi alanlarda farklılaşmaya çalışmaktadırlar. Ankastresiyle markalı mutfak sunmak gittikçe yaygınlaşmaktadır.

Son zamanlarda Türkiye de mutfak sektörü hızlı ve kararlı yükselişini sürdürmektedir. Kadınlar evlerindeki mutfakların şıklığına ve fonksiyonalitesine daha fazla önem vermeye başlamışlardır. İnsanların algılarının marangoz ve mobilyacı kültüründen çıkıp marka mutfakların tercih edildiği yeni bir dönem başlamıştır. Bu algı ile birlikte sektörde birçok marka mutfak zinciri meydana gelmiştir.

Hazır mutfakçılar müşterinin talebini dinlemekten akıldaki mutfağın çizimine, istenen eklentilerin ve revizyonların yapılmasından ankastre eşyaların, tezgahın ve diğer tamamlayıcı parçaların seçimine, ayrıntılı tekliften mutfağın yerinde keşfine, montajından satış sonrası hizmetlerine kadar mükemmel hizmet üretmeye çalışmaktadırlar. 

Markası için iletişim faaliyetlerinde bulunan, mutfak örnekleriyle dolu güzel mağazaları bulunan, kataloğu ve referanslarıyla kendini ispatlamış, yeri ve mekanı belli olan, ürünlerine garanti verebilen bu firmalar müşterilere daha fazla güven vermiştir.

Hazır mutfak markaların mağazalarında bir içmimar tarafından güler yüzle karşılanan, bol malzeme seçeneklerini dokunarak seçen, mutfağı ücretsiz olarak projelendirilen, alternatif ödeme seçenekleri sunulan müşteri, önden ödeme yapmaktan çekinmemekte ve vaad edilen sürede mutfağına sahip olabilmektedir. 

Marangozlara yaptırılan mutfaklarda ise bir çok sorun yaşanmaktadır. Eğitimsiz ve müşterinin öneminin farkında olmayan, üç boyutlu çizim yapamayan, tamamlayıcı ürün sunamayan, mutfağı zamanında teslim edemeyen ve montaj sonrasında garanti sunamayan marangozlara mutfak yaptıran bir çok kadın sonuçtan memnun değildir.

Türkiye’de bir çok yerli hazır mutfakçının yanı sıra Avrupa pazarının mutfak firmaları da yer almaktadır. Perakende ve toplu satışlarda ithal mutfakların da önemli bir pazar payı vardır.

Yerliler firmalar; Lineadecor, Eurodecor, İntema, İstikbal Regina, Vanucci, Mopa, Uzay, Ahşapsan, Demsaş, Tepe Mutfak, Kelebek Mutfak, Arçelik Mutfak, Kale Mutfak, Doruk Ahşap, Bodrum Mutfak, Artekol, Arte Dekor… Yabancı firmalar; Scavolini, Berloni, Veneta Cucine, Nolte

Mutfak firmaları ile birlikte ankastre cihaz sektörü de oldukça gelişmiştir. Türkiye pazarına birçok yabancı marka da girmiş durumdadır.

Türkiye’de 2012 yılında 800 bin yeni konut oturuma açılmıştır. Yeni konutların %78’ine markasız mutfak monte edilmişken, sadece %22’sinde markalı mutfak tercih edilmiştir. Mutfağı yenilenen konut sayısı da yaklaşık 80 bindir ve burada da %25 hazır mutfak tercih edildiği tahmin edilmektedir.

2013 yılında 850 bin yeni konut oturuma açılacaktır. Bunların %24’ünün hazır mutfak olması beklenmektedir. Yenileme pazarında ise yaklaşık 100 bin mutfağın elden geçirilmesi beklenmektedir. Bunun %70’inin marangozlar, %30’unun hazır mutfakçılar tarafından yapılacağı tahmin edilmektedir.

Hazır mutfak pazarının bu yıl 204 bin toplu, 30 bin perakende satış yapması beklenmektedir.
Sektör büyüklüğünün rakamsal değerinin yaklaşık 1,5 milyar TL değerinde olacağı tahmin edilmektedir.


2014 yılında 900 bin yeni konut oturuma açılması ve bunların %25’inin (225 bin) hazır mutfak olması beklenmektedir. Yenileme pazarında da 120 bin mutfağın 50 bini hazır mutfakçılar tarafından yapılacağı tahmin edilmektedir. 

1 yorum: