2 Mayıs 2013 Perşembe

Bilgisayar Sektörü 3

Geçmişte Casper’a danışmanlık yaptığım için bilgsayar sektörünü hep yakından takip ederim. Bu blogta bilgisayar sektörüne dair epey bir yazı bulabilirsiniz. Bu yazımda bilgisayar sektörüne dair 2012 değerlendirmesini ve gelecek perspektifini sizlerle paylaşacağım.

Bilgisayar sektörü tam bir yol ayrımında. Masa üstü bilgisayarlar zaten 7-8 yıl önce dizüstü bilgisayarlar yüzünden düşüşe geçmişti. Sürekli güçlenmesine ve ultra ince modelleri piyasaya sunmasına rağmen dizüstü bilgisayarlar da düşüşte şimdi.

Dizüstü bilgisayarları tahtından indiren daha mobil ve daha portatif olan tablet ve akıllı telefonlar. Öyle görülüyor ki, insanlar bilgi taşımak, bilgiye erişmek ve bilgi paylaşmak için büyük ekranlara ihtiyaç duymuyor. Taşıması kolay olsun ve iletişim başta daha fazla fonksiyona sahip olsun yeter. Böyle bir cihaza ultrabook’a ödeyeceğinden daha fazlasını verebiliyorlar. Nitekim iPhone, Samsung gibi akıllı telefonların fiyatları uzun süredir ultrabookların üzerinde ve peynir ekmek gibi satılıyorlar.

Tablet ve akıllı telefonların etkisiyle bilgisayar satışları 2012 yılında %3,5 düştü. Dev bilgisayar firmalarını birçoğu 2012 yılını sadece düşüşle değil zararla da kapadılar. Bu firmaların 2011 ile karşılaştırmalı olarak 2012 yılında sattıkları masaüstü, notebook, ultrabook ve netbook satışlarının toplamı aşağıdaki gibidir.

Marka
2011
Bilgisayar
Satışları
2011
Pazar Payı
2012
Bilgisayar
Satışları
2012
Pazar Payı
HP
60.553.740
16,6%
56.508.218
16,0%
Lenovo
45.688.493
12,5%
52.159.229
14,8%
Dell
42.864.265
11,7%
37.611.747
10,7%
Acer
39.282.791
10,8%
36.661.066
10,4%
ASUS
20.678.302
5,7%
24.206.696
6,9%
Diğer
156.278.584
42,8%
145.554.478
41,3%
365.346.175
100,0%
352.701.434
100,0%

2012’deki bilgisayar satışlarındaki düşüş bu yılın ilk çeyreğinde hızlanarak devam ediyor. IDC tarafından yapılan analize göre, 2013 yılı ilk çeyreğinde 76.3 milyon PC satışı gerçekleşti. Bu rakam geçen yıl aynı dönemde 88 milyon adet idi ve düşüş yüzde 13.9 oldu. IDC, PC pazarının nabzını tutmaya başladığı 1994 yılından bu yana yaşanan en büyük düşüş olduğunu belirtiyor.

PC pazarının ilk 5 firması düşüşten olumsuz etkilenirken, sadece Lenovo ilk çeyreği kayıpsız atlatmayı başarıyor. Listenin lideri HP ilk çeyrekte 11.9 milyon ünite satış yaparken, geçen yıl aynı döneme göre yüzde 23.7 düşüş var. Lenovo ise 11.7 milyon ünite satış yaptı ve bu rakam geçen yıl aynı dönemdeki rakam ile aynı. Lenovo'nun liderliği eline almasının artık an meselesi olduğu belirtiliyor.

Dell 9 milyon satışla geçen yıl aynı döneme göre yüzde 11 düşüş yaşarken, 6.1 milyonluk satış yapan Acer, yüzde 31 ile en büyük düşüşü yaşayan firma. Asus ise 4.3 milyon ünite satış ile beşinci sırada.



Tablet ve akıllı telefonda ise durum tam tersi. Sürekli bir yükselme söz konusu. IDC'nin rakamlarına göre 2012 yılında 130 milyon tablet bilgisayar satılırken, 2013'ün ilk çeyreğinde toplam 49,2 milyon tablet bilgisayar satıldı; bunun 19,5 milyonu Apple'ın iPad ve iPad Mini modelleri oldu. Bu yıl 200 milyonun üzerinde tablet satılması bekleniyor. 2012 yılında dünyada yaklaşık 1,8 milyar telefon satıldı. Bunların yaklaşık 600 milyonu akıllı telefondu. 5 yıl içerisinde insanların elinde akıllı olmayan telefon kalmayacak.

Türkiye’de de benzer bir süreç yaşanıyor. Tablet ve akıllı telefon satışları tüm dünyada oluğu gibi ülkemizde de bilgisayara olan talebi azaltıyor. 2012 yılında Türkiye’de yaklaşık olarak; 1,1 milyon masaüstü bilgisayar, 2,7 milyon dizüstü bilgisayar, 400 bin tablet, 8 milyon akıllı telefon satıldı. Buna mukabil 2013 yılında  0,9 milyon  masaüstü bilgisayar, 2,7 milyon dizüstü bilgisayar,  1 milyon tablet, 10 milyon akıllı telefon satılması bekleniyor.

Bilgisayar satışlarının 2000 yılından günümüze olan yaklaşık seyri ile 2018 yılına kadar olacak tahmini seyri aşağıdaki tabloda verilmiştir.

Bilgisayar Satışı
Yaklaşık Satış Adeti
Artış
(%)
Ev
(adet)
Ev
(%)
Ofis
(adet)
Ofis
(%)
Masaüstü
(adet)
Masaüstü
(%)
Dizüstü
(adet)
Dizüstü
(%)
Yabancı
(adet)
Yabancı
(%)
Yerli
(adet)
Yerli
(%)
No-Name
(adet)
No-Name
(%)
2000
850.000
60
127.500
15
722.500
85
756.500
89
93.500
11
170.000
20
212.500
25
467.500
55
2001
400.000
-   53
92.000
23
308.000
77
352.000
88
48.000
12
80.000
20
120.000
30
200.000
50
2002
600.000
50
144.000
24
456.000
76
516.000
86
84.000
14
150.000
25
180.000
30
270.000
45
2003
1.000.000
67
300.000
30
700.000
70
810.000
81
190.000
19
250.000
25
350.000
35
400.000
40
2004
1.500.000
50
525.000
35
975.000
65
1.170.000
78
330.000
22
375.000
25
600.000
40
525.000
35
2005
2.200.000
47
880.000
40
1.320.000
60
1.606.000
73
594.000
27
660.000
30
880.000
40
660.000
30
2006
2.300.000
5
966.000
42
1.334.000
58
1.495.000
65
805.000
35
759.000
33
966.000
42
575.000
25
2007
2.500.000
9
1.100.000
44
1.400.000
56
1.500.000
60
1.000.000
40
900.000
36
1.100.000
44
500.000
20
2008
2.700.000
8
1.242.000
46
1.458.000
54
1.485.000
55
1.215.000
45
1.080.000
40
1.215.000
45
405.000
15
2009
3.200.000
19
1.536.000
48
1.664.000
52
1.440.000
45
1.760.000
55
1.472.000
46
1.408.000
44
320.000
10
2010
3.600.000
13
1.800.000
50
1.800.000
50
1.260.000
35
2.340.000
65
1.872.000
52
1.548.000
43
180.000
5
2011
3.800.000
6
1.976.000
52
1.824.000
48
1.520.000
40
2.280.000
60
2.090.000
55
1.558.000
41
152.000
4
2012
3.800.000
-
2.052.000
54
1.748.000
46
1.140.000
30
2.660.000
70
2.204.000
58
1.482.000
39
114.000
3
2013
3.600.000
-     5
2.016.000
56
1.584.000
44
900.000
25
2.700.000
75
2.196.000
61
1.332.000
37
72.000
2
2014
3.500.000
-     3
2.030.000
58
1.470.000
42
700.000
20
2.800.000
80
2.240.000
64
1.225.000
35
35.000
1
2015
3.400.000
-     3
2.040.000
60
1.360.000
40
510.000
15
2.890.000
85
2.244.000
66
1.156.000
34
-
0
2016
3.300.000
-     3
2.046.000
62
1.254.000
38
330.000
10
2.970.000
90
2.211.000
67
1.089.000
33
-
0
2017
3.200.000
-     3
2.048.000
64
1.152.000
36
160.000
5
3.040.000
95
2.176.000
68
1.024.000
32
-
0
2018
3.100.000
-     3
1.953.000
63
1.147.000
37
31.000
1
3.069.000
99
2.170.000
70
930.000
30
-
0

IDC ve Gartner verilerinden yararlanarak tarafımdan hazırlanan yukarıdaki tablodan da anlaşıldığı gibi son 2 yıldır yerinde sayan bilgisayar satışları bu yıldan itibaren düşüşe geçecek.

Yerli ve yabancı bilgisayar markalarından pek azı bas bas bağırarak gelen tablet ve akıllı telefon istilasına karşı hazırlıklı pozisyon alabildi. Tablet ve akıllı telefon işine el atanların da Apple’ın dönüşüm kabiliyetine sahip olmadığı, hatta Apple’ın dönüşümünü taklit edebilecek yeteneğe dahi sahip olmadıkları görüldü. Bu durum sadece PC donanımcıları için geçerli değil elbette, anlı şanlı PC yazılımcısı Microsoft da bu dönüşüme ayak uyduramadı.

Steve Jobs’ı geçen sene kaybetmeseydik, bu senenin sonunda epey bir bilgisayar firmasının batmasına tanık olabilirdik. Ama kaçınılmaz son birazcık ertelendi. Tablet ve akıllı telefonların istilası atalet içindeki bilgisayar firmalarını teknoloji çöplüğüne doğru süpürüyor. Teknoloji bu hızla gelişmeye devam ederse 2-3 yıl sonra da tablet ve akıllı telefonlar Google’ın gözlüğü yüzünden teknoloji çöplüğüne süpürülebilir.

İnsanın neye ihtiyaç duyabileceğine odaklanan teknoloji firmaları pazarın kaymağını yiyecek, takipçiler ise teknolojinin virajlarını göremedikleri için uçuruma yuvarlanacaklar.


Teknoloji firmalarının tarihi maalesef tekerrürden ibaret. Ders çıkaran az.

1 yorum:

  1. Yakında bilgisayar yani mağaza satışı çöker , artık online satış yaygınlaşıyor büyük firmalar mağaza kapmaya başlamazda inadına mağaza açarsa çöküşleride yakındır.Bimex , vatan bilgisayar ,teknosa gibi yerli firmalarınında ömrü daraldı gibi görünüyor .Bu gibi sektorlerin ömrü zaten çok uzun sürmüyor.Yabancı yatırımcılar yakında istilaya başlar türkiyeyi ....

    YanıtlaSil